2014. február 15., szombat

Nagy vállalkozásba kezdtem! Megpróbálom felkutatni a szűkebb környezetem keresztszemes mintakincsét. Az alapgondolatot egy ukrán cikk adta, amelyben azt taglalják (már amennyire a google fordítónak hinni lehet), hogy a keresztszemes monochrom hímzések zömét a régi francia és monarchiabeli, valamint berlini mintakönyvek adják, ehhez képest rengeteg kincs lenne ami feldolgozásra vár egész Európában, igaz ezek zöme nem már meglévő mintakönyv, hanem a kész textiliáról leszámolva lehet összegyűjteni, nem megfeledkezve a régi rececsipkéinkről sem, mert a templomi díszítőművészetben a mintákat egy az egyben használták rececsipkére és a keresztszemes hímzésre is.Tudom a népi keresztszemes mintakincs kutatott agyoncsépelt téma, főként az erdélyi vonatkozásai, de engem a környék mintái érdekelnének, mert errefelé az a hír járta, hogy itt mindenféle "gyüttmentek "élnek főként a jászságból idetelepítve a redemptió okán, és semmiféle hagyományosnak mondható népviselet, vagy jellemző mintakincs nincsen. Hát pedig van.


Meglepetéssel lapozgattam Domonkos Ottó: A magyarországi takácsok mintakönyvei című munkáját és mit találok : remekrajzokat és mintalapokat őriz a Kiskun Múzeum a félegyházi takácsok mintáiból! A céhet 1764-ben jegyezték be - csak említésképpen írom, hogy a legrégebbi ép munka, amiről információt találtam Magyarosi Anna 1660-os munkája,vagy neki készítették (?)


tehát csak 100 évvel korábbi - és 12 archaikus lapot őriznek - fotók a könyvben közreadva - amely igaz szőttes formájában de igazi félegyházi mintakészletet tartalmaz. Ki gondolta volna, hogy eredeti régi félegyházi mintának számít a "pásztor kétpupú tevét vezet " tárgyú minta :)) Tevét a homokon... végülis frappáns ;).Valószínűsíthető, hogy nem sok változás történt az eredetileg 1764-ben engedélyezett mintakönyvhöz képest, mert említik, hogy  a mesterek újból és újból ezt a mintakönyvet engedélyeztették (1850, 1860) ezen változtatni nem engedtek.

A terv a következő: átrajzolni a fellelt mintakincset, és ebből egy samplert komponálni. Maradjon meg örök momentoul, hogy mégiscsak létezik félegyházi mintakincs! Már csak idő kellene hozzá! :)A tevésnek nekifeszültem, hát mit mondjak.. nem piskóta ;) A következő lépés a helyi bugyvapiac - "Zsibaj", illetve egy kis templomi, múzeumi kutakodás...na de ez az 5 éves terv kb. :)

Akit bővebben érdekel a téma az keressen meg, vagy forgassa a fent említett művet illetve Benyhe Zsuzsanna Rececsipkék a Kárpát-medencében című szakdolgozatát.

Más: a DHC minta lassacskán halad, főleg mióta beleestem az új keresgélésbe, de azért haladgat, ha már vállalható méretű lesz teszek fel képet róla, most kb. egy negyede van kész.

A házi áldáson még mindig csak filozofálgatok, de nem jutottam előbbre. Igazándiból ennek is neki kellene ülni és bepötyögni a szoftverbe aztán úgy alakítgatni variálni, dehát a neten elkalandozgat az ember lánya...találtam egy régi képeslapot...lehet ez lesz a helyi történeti kiállítás egyik darabja ;) 1931-es, épp csak megalakult a falu, csak a templom áll egy-két tanya, fa és merő sivó pusztaság...érdekes...na de erről később!



3 megjegyzés:

CathlenKata írta...

Szia! Örülök, hogy újra blogolsz:-)
A régi minták átmentése nem új, nem tudom ismered-e Anton oldalát
(http://qtp.hu/) Ő foglalkozik ilyesmivel napi szinten és vannak házi áldás mintái is+ betűk, ha érdekel. Az oldalon fent megtalálod, most csak a főoldalt linkeltem be neked.
Szép hétvégét kívánok:Kata
( katamese.hu )

JRosa_SZG írta...

Nekem tetszik az ötlet, szuper ! Szívesen besegítek ha tudok ^^.

Anton írta...

Szívesen besegítek a munkába ha gondolod.
(Én készítem a qtp.hu oldalt)